پیرامون کمکهای اضافی اقتصادی و مالی به جمهوری افغانستان
  ترجمه از دکتور خلیل وداد ترجمه از دکتور خلیل وداد

ادامهء ترجمهء سند 163

ک. م. ح. ک. ا. ش.

 

 

پرولترهای همه کشورها متحد شوید!

 

در جریان 7 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور1) است.

 

 

 

کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی


اشد محرم

 

شمارهء پ. 163/74

 

به رفقا، گرباچوف، ریژکوف، سلیونیکوف، شواردنادزه، یاکوولیف، یازوف، کاتوشیف، کریوچکوف، پاولوف و.س. موژین، فالین و شکاباردنیا.

 

نقل از پروتوکول شماره 163 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ 28 جولای 1989

 

پیرامون کمکهای اضافی اقتصادی و مالی به جمهوری افغانستان

 

 

1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحادشوروی مؤرخ 11 جولای 1989 موافقت میشود (پیوست است).

2. مسائل مربوط به اعطای کمک مشخص به جمهوری افغانستان برای بررسی به شورای وزیران پیشکش شود.

3. وزارت امور خارجه اتحادشوروی به جانب افغانی در مورد فیصلهء شورای وزیران اتحاد شوروی آگاهی دهد.

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

21-ان. و.                                                                 2577

و. ک.

 

 

 

 

 

مربوط به بند 74 پروتوکول شماره 163

محرم

 

ک. م. ح. ک. ا. ش.

 

پیرامون کمکهای اضافی اقتصادی و مالی به جمهوری افغانستان

 

نظر به اطلاع سفیر شوروی در کابل رئیس جمهور نجیب الله درخواست یک سلسله کمهای اضافی اقتصادی و مالی  را در سال 1989 کرده است.

جانب افغانی تقاضای کمکهای خوراکی و اموال دیگر را بولایت بدخشان و گسیل 5 هزار تن روغن غذایی، 5 هزار تن برنج، 2 هزار تن گوشت مرغ، 2 ونیم هزار تن کنسرو گوشتی، 15 ملیون دانه تخم مرغ، 5 هزار دانه صابون را بر اساس کمکهای رایگان به باشندگان کابل نموده و همچنان تحویلدهی 1500 عراده موتر کاماز (1000 عراده لاری و 500 عراده با شاسی برای تانکرهای نفتکش) براساس پرداخت دالر کلیرنگ و مبلغ حدود 15 ملیون روبل کمک مالی را برای مدافعان شهر جلال آباد و کمک به حل معضلات ترانسپورتی کرده است.

در رابطه به مطالب ارائه شده گذارش میدهیم.

مطابق دستور شماره  70- ان.ار. شورای وزیران اتحاد شوروی مؤرخ 23 جنوری 1989 وزارت روابط اقتصادی- خارجی، وزارت هوانوردی ملکی اتحاد شوروی، کمیته امنیت دولتی اتحادشوروی و شورای وزیران جمهوری تاجکستان اتحادشوروی به ولایت بدخشان تحویلدهی مجانی آرد، شکر، نمک، روغن، صابون، گوگرد، تکه و تیل خاک آغاز شده و تا اخیر جولای ادامه خواهد یافت.

در حال کنونی به دلیل سازماندهی غیر قناعت بخش جانب افغانی در امر انتقال بارها و اموال در بندر و ذخیره گاههای حیرتان بیش از 40 هزار تن خوراکه و همچنان  مقدار زیاد صابون وجود دارند که بدلیل انباشت دراز مدت کیفیت خودرا از دست داده در شرف نابودی اند. این نگرانی بویژه در مورد 10،4 هزارتن روغن غذایی که از سال پار در آنجا مانده، صدق میکند.

مطلبق اسناد امضأ شده قرار است از ماه جولای 1989 تا پایان سال 1989 بازهم 9، 14 هزار تن روغن غذایی، 10 هزار تن برنج، 11 اعشاریه 6 ملیون دانه تخم مرغ و 6، 17 هزار تن صابون به حیرتان رسانده شود.  

با در نظر داشت نکات ارائه شده، در حال کنونی منطقی خواهد بود تا توجه را به امر انتقال کالاها مطابق تعهدات موجوده از اتحاد شوروی به عمق افغانستان و در گام نخست به کابل متمرکز نماییم. در مورد تحویلدهی اضافی مواد خوراکی میتوان در اخیر اکتوبر1989 پس از ارزیابی نتایج تسلیمدهی کالاها به افغانستان در جریان 9 ماه سال روان دوباره آنرا به بررسی گرفت. همزمان باید در نظر داشت که تحویلدهی اضافی کنسروهای گوشتی و مرغ بعلت نبود ذخایر عملی نیست.

در رابطه به تحویلدهی تخنیک موتری امکان گسیل اضافی رایگان 196 عراده لاری (کامیون) کاماز -54112 است.

با در نظر داشت تخنیک موتری موجود جانب افغانی، اینکه در جریان خروج نیروهای شوروی 4500 عراده موتر به آنها تحویل داده شده، مطابق دستور شماره 723 شورای وزیران اتحادشوروی مؤرخ 26 اپریل 1989، 500 عراده موتر کاماز برای مؤسسه مختلط افغان- شوروی "افسوتر" تحویل داده میشود و همچنان با در نظر گیری شرایط عینی انتقال بارها، این مقدار تخنیک (ترانسپورتی) در مرحلهء کنونی باید از عهدهء امور انتقالات زمینی کالاهای ویژه از حیرتان به درون افغانستان بدر آید.

پیش از این جانب افغانی در خواست تغییر پرداختهای مربوط به تخنیک و کالاهای ویژه مورد ضرورت عامه به وزارتهای دفاع ، داخله و امنیت دولتی را از شکل کریدت تجارتی به کریدت دولتی کرده بود. وزارت مالیه اتحاد شوروی این امر را با در نظر داشت اینکه در چنین شرایطی تخصیص وجوه بیشتر از بودجهء دولتی لازم است، ممکن میداند.

با در نظر داشت بیلانس مثبت معاملات تجارتی با افغانستان که به نفع  اتحادشوری است (160 ملیون  دالر)  و همچنان ارزش مهم سیاسی این مسئله بهتر خواهد بود به اعطای کمک اضافی بلاعوض مالی به مدافعان جلال آباد از طریق انتقال دالر کلیرنگ به ارزش 15 ملیون روبل نیز موافقه شود.

آنچه مربوط به سهمگیری در حل یکسسلسله معضلات ترانسپورتی (تسریع انتقال محموله های افغانستان از بندر حیرتان، انجام تعمیق سطح رودخانه در شیرخان بندر وغیره) میشود، میتوان خاطر نشان کرد که مطابق برنامه اقداماتی در این راستا عملی خواهند شد که در مورد به جانب افغانی آگاهی داده شده است.

 

وزیر روابط اقتصادی خارجی

اتحادشوروی                                                   ک. کاتوشیف

 

11 جولای 1989                                                                            

شماره 2-1/37

   

25-ای.ای. آ.گ.

ز.پ.

2577


September 26th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی